Mindfulness Abcoude

therapie-abcoude-emdr-karin-kruisweg

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een training om met aandacht te leren leven. Mindfulness is iets wat in principe voor ons allemaal is weggelegd. Wat we daar ‘slechts’ voor nodig hebben is de ontwikkeling van ons vermogen om onze aandacht bij het huidige moment te houden. En dat is echt te leren……..

Waarom Mindfulness?

Vaak hebben we de neiging om onplezierige gedachten en gevoelens af te keuren of weg te duwen.

Tijdens een Mindfulnesstraining leer je om een meer accepterende houding te ontwikkelen ten aanzien van je gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en emoties. Je leert bewuster stil te staan bij je ervaring in het hier-en-nu en niet te oordelen over dat wat je ervaart en opmerkt.

Ook wordt dan duidelijk dat je niet altijd op dezelfde, automatische manier hoeft te reageren: je gaat opmerken dat je kunt kíezen hoe je reageert op een situatie, een gevoel of een gedachte.

Daardoor ervaren mensen door mindfulness vaak ook een gevoel van keuzevrijheid, van ruimte. Hierdoor leer je ook effectiever om te gaan met stress en de veranderlijkheid van het leven.

Wat is Mindfulness niet?

Mindfulness is niet een staat van passiviteit en het betekent ook niet dat je je hoofd moet leegmaken, zoals vaak wordt gedacht.

Ook wordt soms gedacht dat mindfulness een ontspanningsmethode is, omdat het vaak geadviseerd wordt bij stressklachten. Ontspanning is echter niet het doel van mindfulness, het is eerder een fijne bijkomstigheid van mindfulness.

MBSR-training

De officiële naam van deze training is MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) en de opbouw is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn.

De ‘aandachttraining’ of ‘mindfulnesstraining’ is een duidelijk omschreven groepstraining, een achtweeks programma. Honderdduizenden mensen hebben de training inmiddels gevolgd en er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. De vele wetenschappelijke bewijzen voor de ‘werking’ van mindfulness hebben bijgedragen aan de enorme populariteit van mindfulness.

De training beslaat acht weken: acht sessies van 2,5 uur. Iedere sessie heeft een thema. Acht weken is een periode die goed is te overzien en toch voldoende is voor een grondige kennismaking.

Een praktische training

Aandachttraining is geen theoretische, maar een praktische training. Je leert door te doen. En dat wat je doet is aandacht geven, opmerken hoe het met je gaat en hoe je met jezelf omgaat. En dat is niet altijd leuk om te zien! Het werkboek bevat informatie over mindfulness, het huiswerk en het thema van de sessie.

Tijdens elke bijeenkomst komt een thema aan bod ter ondersteuning van de oefeningen en de betekenis ervan voor het dagelijks leven.

Groepstraining of individuele training?

Meestal verdient het voorkeur om de 8-weekse training in een groep te volgen, omdat je ook veel kan leren van de ervaringen en inzichten van anderen en het je extra stimuleert bij de thuis beoefening. Maar soms zijn er omstandigheden waarin een individueel traject toch beter aansluit bij je persoonlijke situatie en voorkeuren.

Je hebt bijvoorbeeld onregelmatige werktijden, moet regelmatig naar het buitenland of ziet er tegen op de 8-weekse mindfulness training in een groep te doen. Dan kan je ook een individueel mindfulnesstraject volgen.

Wil je weten wat Mindfulness voor jou kan betekenen, neem dan contact met mij op.

Karin Kruisweg,
Geregistreerd bij VIT en RBCZ.